منابع مشابه
مکتب سوررئالیسم و اندیشههای سهروردی
مکتب سوررئالیسم و اندیشههای سهروردی علیاصغر زارعی [1] علیرضا مظفری [2] تاریخ دریافت:2/10/92 تاریخ تصویب:23/4/93 «هر بیگانهای که بدانست دل او بینا نیست، تواند بود که بینا شود» «سهروردی» چکیده میان مکتبهای ادبی غرب و اندیشههای نهفته در متون کهن ادب پارسی، همانندیهایی به چشم میخورد که بازخوانی آنها با نگاهی تازه و تطبیقی، میتواند دستاوردهای فراوانی برای نقد...
متن کاملفروید و ویتگنشتاین؛ مقایسهای روششناختی
هرچند در میان افرادی که ویتگنشتاین به تأثیر آنها در آراء خود تصریح میکند نامی از «فروید» دیده نمیشود، با این حال مطالعه آثار ویتگنشتاین از گونهای تشابه روششناختی میان روانکاوی فروید و رویکرد درمانی او به فلسفه حکایت دارد. این تشابه که در قالب یک «تمثیل» در بند 255 پژوهشهای فلسفی عنوان شده، نوعی «انتقال روش» بهشمار میرود، بهعبارت دیگر ویتگنشتاین شیوه برخورد فروید با بیماران نوروتیک ...
متن کاملسوررئالیسم در مثنوی معنوی
سوررئالیسم جریانی است هنری و ادبی که در ابتدای قرن بیستم درکشور فرانسه آغازشد. سوررئالیستها به وجود عالمی ماورای عالم ماده معتقد بودند و راه رستگاری را در اشراقاتی میدانستند که در طی آن انسان از واقعیت و زندگی عادی خویش میبرد و به عالم ماورا دست پیدا میکند. آنان به ضمیر ناخودآگاه معتقد بودند و از شیوههایی چون نگارش خودکار، هذیان، جنون و خواب و رویا برای ثبت محتویات ضمیر ناخودآگاه استفاده ...
متن کاملرؤیا از منظر ملاصدرا و روانکاوی فروید
زیگموند فروید رؤیا را محصول امیال سرکوبشدة انسان میداند که تا ضمیر ناخودآگاه پس رانده شدهاند، ولی در رؤیا مجال ظهور پیدا میکنند. در جهان اسلام، فلاسفة اسلامی، از جمله ملاصدرا، نیز کموبیش به رؤیا پرداخته و دربارة آن بحث کردهاند. هر چند نگاه فروید به رؤیا با نگاه ملاصدرا تفاوت بسیار دارد، برخی تشابهات میان دیدگاه این دو متفکر قابل ردیابی است. در این مقاله نشان داده شده است که فروید و ملاصدر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زبان و ادب فارسیجلد ۱۷، شماره ۷۴، صفحات ۲۲۱-۲۴۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023